پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
سرخط خبرها

تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق| تمایل بن‌سلمان برای گفتگو‌های رسمی بین ایران و عربستان+ فیلم

  • کد خبر: ۱۱۸۵۱۳
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق| تمایل بن‌سلمان برای گفتگو‌های رسمی بین ایران و عربستان+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، گفت: توافق مبنی بر تصمیم سیاسی آمریکاست؛ ایران به توافق فکر می‌کند، اما ما قطعا احساسی عمل نمی‌کنیم و منافع ملت را مدنظر قرار می‌دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران، درخصوص احیای توافق هسته‌ای اظهار داشت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند. رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد.

وی افزود: روند گفتگو‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشور‌های دیگر از جمله وزرای خارجه کشور‌ها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

کنعانی درخصوص اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده عدم اشاعه است و در سالیان متمادی با نگاه تعاملی و سازنده و با این نگاه که به سوءتفاهمات خاتمه دهد اجازه داد بازرسان آژانس به دفعات متعدد و متوالی از مراکز مورد نظر بازدید کنند، گفت: متاسفانه اقدامات سازنده ایران با واکنش سازنده و متقابل آژانس و مدیرکل آژانس مواجه نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: متاسفانه آقای گروسی بار‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخصا در ماه‌های اخیر یک رویکرد غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه اتخاذ کرده است. دیدگاه‌های ایشان کمک کننده و سازنده نیست. ایشان علاقه‌مند است هر از چندگاهی موضعی راجع به مباحث هسته‌ای ایران مطرح کند. معتقدیم در مقابل همکاری سازنده ایران با آژانس، مدیرکل آژانس حتما لازم است رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را دعوت می‌کنیم به رعایت اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

ارتباط مستمر ایران با طرفین درگیری در اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بحران اوکراین اظهار داشت: موضع ایران در ارتباط با جنگ اوکراین روشن است و بار‌ها در سطح عالی مقامات ایران بیان شده است، همچنین با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در مورد هر کشوری مخالف است، اختلافات لازم است از موضع سیاسی حل شود. ارتباط مستمر با طرفین وجود دارد و راهکار مورد توصیه ما راهکار سیاسی است و ایران مقابل هیچ‌یک از طرفین قرار نخواهد گرفت.

ابراز تمایل بن‌سلمان برای برگزاری گفتگو‌های سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان با میزبانی دولت عراق انجام شده است و نتایج خوب و دلگرم‌کننده‌ای داشته است. بعد از نشست جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس داشتند، آقای فؤاد حسین در این گفتگو اشاره کردند که بن‌سلمان در حاشیه نشست جده اظهار تمایل کرده است که گفت‌وگوی سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان در عراق برگزار شود، این زمینه فراهم است که ما نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی داشته باشیم، ما از نقش مثبت دولت عراق هم تشکر می‌کنیم.

گفتگو‌ها با دولت بلژیک برقرار است

وی در خصوص حکم آقای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی اظهار داشت: گفتگو‌های ما با دولت بلژیک برقرار است و موضع ما تغییری نداشته است، ما معتقد به بی‌گناهی ایشان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط وی هستیم و تأکید داریم که آزادی ایشان برای ما دارای اهمیت است، ما امید داریم که در پرتوی گفتگو‌ها شاهد آزادی دیپلمات ایرانی باشیم.

برنامه‌ای برای کاهش همکاری سیاسی با سوئد نداریم

کنعانی درباره فراخواندن سفیر ایران از سوئد اظهار داشت: ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم. ما سفیر خود را به تهران برای پاره‌ای از مشورت‌ها فراخواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش همکاری سیاسی با سوئد نداریم. گفتگو‌های ما در سطوح سیاسی ادامه دارد و ما تأکید کردیم که دیدگاه یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت یک شهروند بی‌گناه ایرانی قرار بگیرد، اتفاقی که افتاد از نظر ما ناخوشایند است و ما در حال متقاعد کردن مقامات سوئدی هستیم تا شهروند ما را آزاد کنند.

تحولات سریلانکا

کنعانی درباره تحولات کشور سریلانکا گفت: ما رابطه خوبی با کشور سریلانکا داریم و تحولات سیاسی و اجتماعی رخ‌داده در این کشور را با نگرانی دنبال کردیم. در روند تحولات سیاسی ما شاهد بازگشت نسبی ثبات در این کشور هستیم، شاهد هستیم که پارلمان این کشور نخست وزیر را تعیین کرده است و کابینه تشکیل شده است. ما به رئیس جمهور این کشور که توسط پارلمان انتخاب شدند تبریک عرض می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفرای جدید اعلام‌شده گفت: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه است و بر اساس دوره‌ای صورت می‌گیرد. خوشبختانه موافقت‌ها حاصل شده است و طبق برنامه‌ریزی در محل نمایندگی‌های مورد مأموریت مستقر می‌شوند.

وی اظهار داشت: ایران بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق‌محوری خودش، گسترش مناسبات را با تمام همسایگان مدنظر دارد. تأکید ایران بر سیاست خارجی متوازن و پویاست و به‌سمت تشکیل بلوک‌بندی‌های سیاسی حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران با روسیه مناسبات متکثری است و موافقتنامه‌های بلندمدت داشتیم و روی پیش‌نویس در حال مذاکره هستیم. با کشور چین سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و همچنین با ترکیه هم ما تفاهمنامه همکاری بلندمدت را امضا کردیم، خارج از منطقه هم نگاه ما، نگاه توسعه روابط است. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روابط متوازن حرکت می‌کند و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد بر اساس منافع مشترک همکاری کنیم، ما آماده روابط هستیم.

تلاش‌ها برای ورود رژیم صهیونیستی در مناسبات منطقه‌ای کاملاً خطرناک است

کنعانی درباره عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است، رژیمی که از زمان شکل‌گیری منبع بی‌ثباتی و جنگ در منطقه بوده است و ما شاهد بی‌توجهی جهان نسبت به رفتار‌های این رژیم هستیم. ما معتقد هستیم که تلاش‌ها برای ورود این رژیم در مناسبات منطقه‌ای کاملاً خطرناک است.

وی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی هم گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه هشدار داده است، شمشیر در دست دیوانه‌ای است که با کمک برخی کشور‌ها مانند آمریکا فعالیت می‌کند. در بحث تهدیدات فعالیت رژیم صهیونیستی به‌دور از نظارت بین‌المللی در موضوع محیط زیست و بهداشت، گزارش‌های عدیده‌ای وجود دارد، علاوه بر تهدید زرادخانه این رژیم، موضوعات پادمانی و دفع غیراصولی زباله‌های هسته‌ای در اراضی اشغالی، کاملاً خطرناک است. در منطقه ما شاهد غفلت کشور‌های منطقه در این موضوعات هستیم. تهدیدات این رژیم برای منطقه کاملاً خطرناک است و باید مجامع بین‌المللی و کشور‌های منطقه برای جلوگیری از تهدیدات این رژیم اقداماتی را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بحران سوریه و اجلاس تهران گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود و مواضع کشور‌ها بر همدیگر منطبق است. ما این دیدگاه را در بیانیه پایانی سه کشور هم مشاهده کردیم. تأکید بر ثبات، آرامش، وحدت و راه‌حل سیاسی جزو بیانیه سه کشور بود. ما یک الگوی موفقی را شاهد بودیم که همکاری چندجانبه می‌تواند در مشکلات منطقه‌ای مؤثر باشد. ما معتقد هستیم که حل مشکل و اختلاف نظر در شمال سوریه ضروری است در سایه همکاری مشترک دو کشور ترکیه و سوریه انجام شود، از نظر ما اجلاس تهران موفق بود و تأثیرات خودش را گذاشت.

در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم

وی درباره تعیین سفیر کویت گفت: روابط ما با کویت مثبت است و سفیر این کشور هم تعیین شده است و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم.

تروریسم یک خطر جدی برای ایران، عراق و ترکیه است

کنعانی نسبت به حملات ترکیه به عراق اظهار داشت: امنیت عراق برای ما حائز اهمیت است. ما کشوری هستیم که برای حفظ تمامیت ارضی عراق کنار آن‌ها با تمام وجود ایستاده‌ایم. ما امنیت عراق را امنیت خود تلقی می‌کنیم و در کمک به برادران عراقی خود برای تأمین امنیت و ثبات در این کشور تلاش خواهیم کرد. تحولات اقلیم کردستان قدری پیچیده شده است. تروریسم یک خطر جدی برای ما، عراق و ترکیه است و همدردی خود را از آنچه در آن منطقه رخ داده است با خانواده‌ها ابراز کردیم.

حذف روادید برخی کشور‌ها برای ایرانیان

کنعانی درباره خبر تسنیم مبنی بر حذف روادید برخی کشور‌ها برای ایرانیان گفت: در خصوص آسیای مرکزی مشخصاً جمهوری قزاقستان بود که شهروندان ایران می‌توانند بدون روادید سفر کنند. شهروندان هم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت‌خانه نسبت به اطلاعات درباره سفر خود بدانند. درباره کشور‌های آفریقایی اطلاعات دقیقی ندارم و در آینده عرض خواهم کرد.

ماکرون دیدگاه‌هایی درباره روند مذاکرات دارد که می‌تواند در روند مذاکرات مثبت باشد

وی درباره گفت‌وگوی رئیس جمهور کشورمان با همتای فرانسوی خود اظهار داشت: در گفت‌وگوی تلفنی آقای رئیسی با ماکرون این نکته به وزیر خارجه منتقل شده است که ماکرون دیدگاه‌هایی درباره روند مذاکرات دارند که می‌تواند در روند مذاکرات مثبت باشد. گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور به‌عبارتی مکمل گفت‌وگوی دو وزیر خارجه درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. کشور‌های مختلفی آمادگی دارند با ابتکاراتی دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کنند. برداشت ما این است که کنار گفتگو‌های صورت‌گرفته و کنار تماس‌ها بین وزیر خارجه ما با مسئول سیاست خارجی اروپا، این نیت‌های مثبت می‌تواند در نزدیکی دیدگاه مثبت باشد. دولت فرانسه هم مایل است که نقش مثبتی را ایفا کند و ما از طرفی که آمادگی داشته باشد نقش فعالی ایفا کند، استقبال می‌کنیم.

روابط ایران و روسیه مبتنی بر منافع مشترک است

سخنگو نسبت به تبادلات اقتصادی با روسیه گفت: می‌توانم تأکید کنم که روابط ایران و روسیه مبتنی بر منافع مشترک است و می‌تواند این روابط بیش از پیش توسعه پیدا کند و بر اساس ارز ملی دو کشور انجام شود. اراده سیاسی بین دو کشور وجود دارد تا از حداکثر توان برای برقراری روابط بر اساس منافع مشترک بتوان استفاده کرد.

مصمم هستیم با همکاری‌های کشور‌های منطقه امنیت را به افغانستان بازگردانیم

کنعانی در ادامه گفت: موضوع افغانستان مهم است، کشوری که ۹۰۰ کیلومتر با ما مرز مشترک دارد. ما نسبت به تحولات این کشور و ثبات آن حساس هستیم. متأسفانه اشغال نظامی آمریکا در این کشور و همچنین خروج غیرمسئولانه آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای این کشور فراهم کرده است. ما مصمم هستیم با همکاری‌های کشور‌های منطقه امنیت را به این کشور بازگردانیم. سه نشست در پاکستان، چین و ایران با فرمت وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان برگزار شده است، علاوه بر این، نشستی جدید که در چند روز آینده در تاشکند برگزار خواهد شد، بر اساس بازگرداندن ثبات به این کشور است.

وی درباره حقوق زنان در افغانستان افزود: ارزش‌های حقوقی و انسانی به‌ویژه در مورد زنان، ارزش‌هایی است که هم در مبانی دینی ما گفته شده و هم توسط جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.

تحرکات آمریکا در منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات آمریکا در منطقه اظهار داشت: اساساً طرح موضوعاتی از این دست را ما انحرافی می‌دانیم، این موضوعات برای استفاده سیاسی ایجاد می‌شود و به صلح و ثبات در منطقه کمک نخواهد کرد. این تلاش‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه و تلاش برای بلوک‌سازی در منطقه انجام می‌شود. ما به‌عنوان کشوری که با همسایگان خود در امنیت شریک هستیم معتقد به گفتگو‌های دو و چند جانبه هستیم و با حسن‌نیت به‌دنبال رفع سوءتفاهم‌ها هستیم.

نقش ایران در منطقه کاملاً ثبات‌آفرین بوده است

وی درباره اظهارات مقامات اردنی گفت: ما قطعاً از نگاه‌های مثبت استقبال می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی آن‌ها هستیم. سیاست اصولی ایران حتماً بر این است که روابط را با کشور‌های عربی و اسلامی گسترش دهد، کشور اردن هم همانند دیگر کشور‌ها است. گفتگو در خصوص اختلاف‌نظر‌ها پشت تریبون‌ها صحیح نیست. ما انتظار داریم این اختلافات از راهکار سیاسی حل‌وفصل شود. ما کاملاً دخالت ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه را رد می‌کنیم و نقش ایران در منطقه کاملاً ثبات‌آفرین بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->